Nominalny moment obrotowy naszego silnika wynosi 195 Nm, jak widać rampa 100 sekundowa stanowi dla tego napędu nie lada wyzwanie i falownik “pogania” silnik momentem 1,5 krotnie większym. Dodatkowo, w czasie rozpędzania obserwujemy na wyświetlaczu komunikat Current limit, (prąd maksymalny ustawiony na 60A). Zerowy moment wskazywany przez falownik na początku rozruchu jest z jakiegoś powodu błędnie wskazywany, dlatego do obliczeń można wykorzystać zaznaczony pionowymi liniami fragment wykresu. Chodzi o to żeby rozpatrywać obszar, w którym silnik przyspiesza, a energia jest dostarczana do układu.
Poszukiwany moment bezwładności związany jest z energią ruchu obrotowego całego zespołu (silnik plus bęben) wzorem
E = E_\mathrm{silnika} + E_\mathrm{bębna} = \frac{J_\mathrm{silnika}\omega^2}{2} + \frac{J_\mathrm{bębna}\Omega^2}{2}
Silnik jest połączony z bębnem przez koła pasowe, a przełożenie wynosi n=2,1 (maksymalna prędkość bębna wynosi 700 obr/min dla prędkości nominalnej silnika). Aby możliwe było wykonanie obliczeń trzeba sprawę nieco uprościć i pominąć energię związaną z bezwładnością silnika z kołem pasowym, której nie znamy (jest ona pomijalnie mała w porównaniu z bezwładnością bębna).
Zmiana energii układu jest równa (pomijając straty na opory ruchu) pracy wykonanej przez silnik w czasie rozpędzania, danej wzorem
\Delta E = W = \int_{\alpha_1}^{\alpha_2} nM(\alpha) \mathrm{d}\alpha
Gdzie n to przełożenie, jako że interesuje nas moment działający na bęben.
Zmiana energii w wybranym obszarze to energia końcowa minus początkowa, wynikająca ze zmiany prędkości obrotowej bębna:
\Delta E = \frac{J\Omega_2^2}{2} – \frac{J\Omega_1^2}{2}
W celu obliczenia wykonanej pracy za pomocą podanej całki, należy najpierw scałkować prędkość kątową (po przeliczeniu w radianach na sekundę) aby otrzymać przebieg drogi kątowej bębna w czasie, przedstawiony na wykresie